המותר והאסור בפרסום עורכי דין ברשתות החברתיות

במציאות שלנו אין אפשרות שלא לפרסם את העסק ברשתות החברתיות. חוכמת ההמונים היא היום שם המשחק בפוליטיקה, בכלכלה, בשינוי תפיסות, ביצירת מחאה חברתית וסתם להנאה.

כללי המשחק השתנו ומה טוב יותר מפרסום ברשת החברתית כשכל חבר מעביר מידע לחברים שלו שיעשה ללא עלות, שהוא נגיש לכל אדם והוא ויראלי.

אז כן זה אחלה, אבל לעורכי הדין שבינינו יש יותר בעיה וכמו תמיד המציאות מתקדמת יותר מהמשפט ועד שהאחרון מנסה להדביק את הקצב זה מאוחר מדי, איטי מדי ומעט מדי.

פעילות עורכי דין ברשתות חברתיות
אבל בכל זאת, לאחרונה התקבלה חוות דעת בצוות פייסבוק בנושא פעילות עורכי דין ברשתות חברתיות, שהועברה לאישור וועדת האתיקה הארצית.
להווי הידוע שלעורכי הדין יש כללי אתיקה שמי שמפר אותם צפוי לעמוד לדין משמעתי בוועדת האתיקה.

חוץ מזה שזה לא נעים לאף אחד להוכיח “שאין לו אחות”, זה מעמד מאוד מלחיץ ומיותר ולכן, ועל מנת לשמור על כבוד המקצוע ורמה אתית של התנהגות, נקבעו כללי האתיקה של עורכי הדין.
הפרסום והשימוש ברשתות חברתיות עלול לעורר שאלות רבות והפרות של כללי האתיקה, שמתפרשות מעבר לשאלות האתיות המוכרות מהעולם “הישן” או הפיזי ואמצעי הפרסום המסורתיים.

מטרתה של ההחלטה שהתקבלה לאחרונה בוועדת האתיקה הארצית היא להתוות את דרכי השימוש ברשתות החברתיות באופן שאינו מפר את כללי האתיקה, בהתחשב במאפיינים המיוחדים של הרשתות החברתיות ובעובדה שרשתות חברתיות הן מאוד דינמיות, וממשיכות להתפתח ולהשתנות באופן שקשה לקבוע כללי פעולה נוקשים.

ובכל זאת נקבעו מס’ הנחיות:
ראשית פיתוח המודעות של עורכי הדין המבקשים לפעול ברשתות חברתיות לסיכונים הטמונים בפעילות זו להפרה של כללי לשכת עורכי הדין.
גם בפעילות של עורכי דין ברשת האינטרנט – בכלל, וברשתות חברתיות – בפרט, ממשיכים לחול כללי האתיקה ובכללם: הכללים בדבר פרסומת מותרת, איסור שידול, סודיות מקצועית, עיסוק אחר ותקינות התבטאות.
עורך דין ימנע מפרסום תוכן המערב תוכן מקצועי ושאינו מקצועי העלול ליצור הטעיה, שידול אסור, פגיעה בכבוד המקצוע או הפרה אחרת של כללי האתיקה המקצועית.

הדף של עורך הדין ברשת החברתית יכול לכלול את כל הפרטים המותרים לפרסום באמצעות האינטרנט כמתואר בכללי הפרסומת ו/או הנחיות שפורסמו ע”י וועדת האתיקה הארצית כגון: שם, כתובת, פרטי התקשרות, מייל וסוג התמחות.

עורך דין לא יכלול בדף פייסבוק דברי שבח עצמיים, דברים מטעים או דברים שיש בהם משום שידול.
התבטאות עורכי דין ברשתות חברתיות (Post) כמו גם תגובותיהם במסגרות אחרות (כגון: “טוקבקים”) יעמוד בכללים הבאים:

א. עו”ד לא יתבטא באופן שיש בו פגיעה בכבוד המקצוע, לא יעשה שימוש במידע (כגון: תמונות) אם יש בו כדי לפגוע בכבוד המקצוע או לפגוע בחובותיו של עורך הדין (כגון, אך לא רק, חיסיון עורך דין לקוח).

ב. עו”ד רשאי להביא לידיעת חבריו ברשתות החברתיות ידיעות משפטיות לרבות פסקי דין ומאמרים גם אם לא נטל בהם חלק באופן אישי. יחד עם זאת, אם ההתבטאות מביעה את נכונות עורך הדין לקבל על עצמו עבודה או להציע את שירותיו, הוא יזהה עצמו כעורך דין ועל ההתבטאות לעמוד בכללי הפרסומת, בהם מחויבים עורכי הדין עפ”י כללי האתיקה.

ג. אין להכשיר פרסום המהווה דברי שבח עצמי, האסור על פי כללי הפרסומת. נשאלת השאלה מה לגבי פרסומת בתשלום ברשתות חברתיות (דהיינו: פרסום ממומן)?

על עורך הדין לפעול שהפרסום ייעשה באופן ברור כי מדובר בפרסומת, תוך הדגשת המילה “פרסומת” בפרסום עצמי או מילה אחרת הנהוגה באותה רשת חברתית כגון” “חסות – Sponser”, “מודעה”, “פוסט ממומן”, “פוסט מקודם” וכיו”ב.

לצורך כך חשוב להגדיר מהי “רשת חברתית”?

על כך נשיב כי מדובר בפלטפורמה או אתר אינטרנט המתמקד בבניה או שיקוף של קשרים חברתיים בין אנשים (בין באמצעות יישומי אינטרנט ובין באופן ישיר), לרבות יצירה ושימור רשימות קשרים, שימוש ככלי פרסומי וכן הלאה.

רשתות חברתיות לעניין כללים אלה כוללת (אך לא רק) את הבאים:
פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, גוגל+, יוטיוב, ווטסאפ ופורומים.

עורכי דין המשתמשים ברשתות החברתיות כדי לתקשר עם לקוחות ישתמשו בממשקי הרשתות המאפשרים שיח בין שני אנשים בלבד, תוך שמירה והקפדה שתוכן השיחה לא יפורסם על גבי ממשקים המאפשרים צפייה בו על ידי ציבור המשתמשים.

Open chat
היי, זאת אורלי, כיצד אוכל לעזור?
דילוג לתוכן