גוגל אינה אחראית לפרסום לשון הרע

פרסום לשון הרע

גוגל אינה אחראית לפרסום לשון הרע שמופיע בתוצאות החיפוש?

האם גוגל אחראית לפרסום לשון הרע שמופיע בתוצאות החיפוש? זו השאלה שעלתה בפסק דין של כבוד השופטת ח’ ינון בת”א 49918-05-12 עו”ד עמי סביר נ’ שאול בר נוי ואח’, ונענתה בשלילה.

עו”ד תבע מנהל ומפעיל אתר אינטרנט שמפרסם פסקי דין ואת מנוע החיפוש גוגל בטענה שהם פרסמו פרסום המהווה לשון הרע נגדו.

עו”ד עמי סביר ייצג את לשכת עורכי הדין בהליכים משמעתיים שהתנהלו נגד עו”ד אחר שהורשע בביצוע עבירות אתיות.

מנהל האתר פרסם את פסק הדין שניתן נגד אותו עו”ד תחת הכותרת: “עו”ד הורשע בחמש פרשיות שונות”.

כשמקלידים את שמו של עו”ד עמי סביר במנוע החיפוש גוגל, תחת שמו של עו”ד סביר מופיעה הכותרת ” הורשע בחמש פרשיות שונות” ונוצר הרושם כי עו”ד סביר הוא עורך דין שהורשע באותן עבירות ולא כמי שייצג את לשכת עורכי הדין באותם הליכים משמעתיים, שזה היה המצב העובדתי.

בית משפט קבע כי אכן מדובר בפרסום לשון הרע נגד התובע ומדובר בפרסום מטעה שעלול להטעות לקוחות.

בשל חומרת הביטויים וחריפותם כלפי התובע נקבע בפסק הדין כי מנהל האתר יפצה את התובע בסך 50,000 ₪ וכן בנוסף בסך של 30,000 ₪ בגין הפסד הכנסה פוטנציאלי עקב הפסד לקוחות שנגרם לתובע.

האם מנוע חיפוש אחראי לתוכן המפורסם ע”י צד שלישי?

בימ”ש קבע כי אין לקבוע מסמרות בעניין ולקבוע נחרצות כי כל פעם שפלוני פונה לגוגל להסיר תוצאת חיפוש כלשהי שאינה לרוחו יהיה עליה להסירו ללא תנאי אפילו אם אותו ביטוי נוצר ופורסם ע”י צד שלישי.

בימ”ש הגיע למסקנה שמנוע חיפוש אינו יוצר תוכן בעצמו אלא מציג קישורים לדפי אינטרנט שנערכו ופורסמו ע”י צדדים שלישיים.

מאחר ומנוע החיפוש עובד עם “זחל” אוטומטי העובר בין דפי האינטרנט השונים ויוצר באופן אוטומטי לחלוטין אינדקס המאפשר להגיע במהירות מכל מילה או צירוף מילים לדפי אינטרנט ספציפיים.

לכן סבר בית המשפט כי המידע מוכנס באופן אוטומטי למנוע החיפוש ולא יכול מבחינה מעשית לעבור בדיקה מקדמית ע”י גורם אנושי אשר יבדוק את אותו מידע.

בימ”ש קיבל את טענת גוגל כי היא אינה “צנזור על” שבידו הכוח למנוע גישה למידע שאין בו פסול, אלא פועלת על פי צו של בימ”ש.

בימ”ש קיבל גם את עמדת גוגל כי אין לה אפשרות לשנות או לתקן את הכותרת, אלא היא יכולה להסיר את תוצאות החיפוש לחלוטין ואין להטיל על גוגל את האחריות להסרת הפרסום על דעת עצמה, ללא הכרעה שיפוטית.

פסק הדין התייחס ל”זכות להישכח” שנקבעה בפסק הדין של בית הדין האירופאי לצדק מיום 13/5/14 ממנו עולה כי משהובא לידיעת גוגל פרסום לשון הרע היה עליה לפעול להסיר את הפרסום המטעה לאלתר.

פסק הדין האירופאי דן בתלונה של אזרח ספרדי שהתלונן כי חיפוש שמו בגוגל העלה תוצאות ישנות שאינן רלוונטיות בדבר חובות שהיו לו בשנת 1998.

בית הדין האירופאי קבע כי אם אדם פנה לבעל מאגר מידע ופנייתו לא הועילה, רשאי הוא לפנות למפעילת מנוע חיפוש, שנושאת באחריות משפטית כלפיו שכן מפעילת מנוע החיפוש היא זו שמעבדת את המידע המוצג בפני הגולש והיא זו שעלולה להיות חשופה לתביעות אם לא תמחק את הפרסום המהווה לשון הרע.

כלומר, למרות שטיעון זה עלה בפני בימ”ש, השופט ח’ ינון בחר שלא לאמץ את החובה להסרת פרסום מטעה ע”י מנוע חיפוש שהיתה אליו פניה כמו בנוהל “הודעה והסרה”.

ת”א 49918-05-12 עו”ד עמי סביר נ’ שאול בר נוי ואח’.

לקבלת מידע נוסף ויעוץ משפטי בנושא ניתן לפנות למשרד עו”ד אורלי ספיר סחייק בטלפון: 04-8528528 | 054-2122878 או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים לקריאה

התנגדות לרישום סימן מסחר
מאמרים משפטיים

התנגדות לרישום סימן מסחר

התנגדות לרישום סימן מסחר ככל שתוגש ע"י כל גורם שיש בידו טענה ולו דחוקה לכך שהסימן המבוקש אינו כשר לרישום כסימן מסחר. במרבית ההתנגדויות נטענת

עורך דין דיני אינטרנט
מאמרים משפטיים

מנגנון "הודעה והסרה"

האם מנהל אתר אינטרנטי, מנהל פורום או הבעלים של אתר אינטרנט אחראי לפרסום פוגעני שבוצע ע"י הגולש באתר? תחילה – עלינו לדעת מהו פרסום פוגעני.

רישום סימן מסחרי
מאמרים משפטיים

מחיקת סימן מסחר

סימן מסחר הינו סימן (בין עם סמליל או רק מילים או צירוף של השניים), אשר מבדיל את העסק של בעליו משאר המתחרים. בין אם הנך

פרשת שירביט
מאמרים משפטיים

פרשת שירביט – זה כאן, גם בעסקים קטנים

אימתו של כל בעל מאגר מידע היא אירוע של אבטחת מידע. בתאריך 1/12/20 פורסם באמצעי התקשורת על אירוע אבטחת מידע בחברת הביטוח "שירביט". באופן שמידע

חסימה בפייסבוק
מאמרים משפטיים

חסימת דף פייסבוק

היום, מאחר והשיווק הדיגיטלי הוא נשמת אפו של העסק, חסימת דף פייסבוק ו/או אינסטגרם – גורמים בשבריר שנייה לניתוק העסק מהרוכשים ו/או אלה שנדרשים לקבלת

הפרת הסכם סודיות
קניין רוחני

הפרת הסכם סודיות

הכלים המשמעותיים של עסק ביצירת בידול ויתרון בשוק הצרכני הם הקניינים הרוחניים שמאחורי המוצרים או השירותים אותם הוא משווק. הכוונה לפטנטים, עיצובים ושאר היתרונות הרעיוניים

רישום סימן מסחר בינלאומי
סימני מסחר

רישום סימן מסחר בינלאומי

רישום סימן מסחר במדינת ישראל מגן על המוצר או השירות של בעל הסימן מפני חיקויים והטעיות באמצעות הסימן בתחומי הטריטוריה של מדינת ישראל בלבד. בעלי

רישום זכויות יוצרים
זכויות יוצרים

רישום זכויות יוצרים

כל יוצר המוציא תחת ידיו מוצרים אומנותיים, מכל סוג שהוא, מכיר את התחושה הקשה של איבוד הייחודיות. לפעמים לוקח חודשים ואפילו שנים עד שהיצירה האישית

הפרת סימן מסחר
סימני מסחר

הפרת סימן מסחר

בעל עסק קם בבוקר, פותח את הטלפון ומגלה פתאום את סימן המסחר שלו מככב על שיווק מוצר שונה לחלוטין מזה שלו. הוא מצליח לזהות שזהו