הפרת זכויות יוצרים בפייסבוק

חשבתם שניתן להשתמש בתמונה מעמוד הפייסבוק – אז טעיתם!

צלם גילה שתמונה שלו הועלתה לאתר של עמותה ימנית "חננו" וטען כי כבודו נפגע בשל עיוות מסר שניסה להציג.

בימ"ש קבע כי נפגעה זכותו המוסרית של הצלם עקב הוצאת הצילום מהקונטקסט המקורי בו פורסם לראשונה.

העובדות במקרה זה היו כדלקמן: הצלם גילה כי תמונה שצילם בהפגנה באוגוסט 2012 הופיעה בעמוד הפייסבוק של עמותה המעניקה שירות משפטי לחיילים ותושבי יהודה ושומרון שחוו סכנות ואיומים מצד אוכלוסיה פלסטינית באזור.

הצלם הופתע לגלות שהתמונה שצילם פורסמה עם מלל שונה מזה שהוא העלה לעמוד הפייסבוק שלו ומוצגת עם תפיסה פוליטית של העמותה, שהצלם מתנגד לה.

התמונה היא של חייל צה"ל פורס ידיים לצדדים מול צלם פלסטיני.

בעוד שהצלם כתב לצד התמונה בעמוד הפייסבוק שלו שהחייל רק מנסה להראות שאינו מתנהג באלימות בעוד אלימות כלפי צלמים מתרחשת חדשות לבקרים.

העמותה שהיא ימנית בדעותיה, צירפה לתמונה מלל שלפיו חיילים תמימים יושבים במעצר בשל תלונות שווא של צלמים פלסטינים.

הצלם ביקש מהעמותה להסיר את הצילום ונתקל בסירוב מצד אנשי העמותה שהסירו את התמונה רק חצי שנה לאחר הפנייה ומס' חודשים אחרי שהגיש תביעה לפיצוי של 50,000 ₪ בבית משפט השלום בחיפה.

בכתב התביעה ציין הצלם כי העמותה הפרה את זכויות היוצרים שלו בכך שפרסמה את הצילום ללא רשותו תוך סילוף מטרתו ופגיעה בכבודו ובשמו.

התובע הבהיר שלא היה מוכר את התמונה לעמותה בשל הפער בין תפיסות העולם של השניים.

העמותה טענה להגנתה כי מאחר וציינה את שמו של הצלם הרי שנתנה לו קרדיט, ובכך מימשה את הזכות המוסרית שלו בתמונה.

כידוע זכות יוצרים נחלקת לזכות כלכלית שהיא הזכות ליהנות מהפירות ליהנות מהפירות והרווחים מהשימוש בזכות היוצרים כגון: הפצה, מכירה, רישיונות שימוש וכד'.

הפן השני של זכות היוצרים היא הזכות המוסרית – זכותו של היוצר כי היצירה תקרא על שמו, ושלא יעשו בה שינוי ללא קבלת הסכמתו של היוצר .

בעוד שאת הזכות הכלכלית ניתן להנחיל ולהעביר לאדם אחר, הזכות המוסרית היא תמיד רק בבעלות היוצר ולא ניתן להעבירה לאדם או גוף אחר ו/או למכור אותה.

הזכות המוסרית היא זכות אישית שאינה ניתנה להעברה הכוללת בתוכה גם את הזכות שצד ג' לא יעשה ביצירה שינוי אלא אם קיבל את הסכמתו של היוצר.

נחזור לטענות

העמותה טענה כי שמרה על הזכות המוסרית של הצלם בכך שציינה כי הוא זה שצילם את התמונה, לא ערכה שינוי בתמונה ובכך לא פגעה בזכויותיו בשום צורה.

לחילופין טענה העמותה שגם אם מדובר בהפרת זכויות יוצרים, עומדות לה ההגנה של שימוש הוגן ו"מפר תמים" מאחר ומדובר בדיווח עיתונאי ביקורתי וביקשה לפסוק לצלם לכל היותר 6,000 ₪.

השופטת איילת הוך-טל מבימ"ש השלום בחיפה הבהירה בספק דינה כי העובדה שהצלם פרסם את התמונה בפייסבוק אינה "מזכה" את העמותה להשתמש בה ללא קבלת אישור בעליה.

לפיכך, העתקת הצילום ופרסומו באתרי העמותה מפרים את חוק זכות יוצרים, גם אם שם הצלם אוזכר.

יתרה מכך, פסק הדין מבהיר כי חלק מזכותו של התובע הוא שיצירתו לא תסולף באופן הפוגע בכבודו וייתכן אפילו מסכן את חייו.

נקבע כי לתובע עומדת זכות מוסרית כי יצירתו תופיע במלואה, היינו עם הטקסט שצורף אליה במקור, המהווה הסבר לצילום המוצג מנקודת מבט של היוצר.

פסק הדין ממשיך וקובע: "הוצאת הצילום מהקונטקסט המקורי והצמדתו לטקסט בעל משמעות רעיונית שונה…. מהווה משום פגיעה בזכות המוסרית של התובע ועשויה ליצור מסר לפיו התובע משתייך לצד מסויים של המפה הפוליטית".

נקבע עוד כי לא עומדת לעמותה הגנה על פי חוק זכות יוצרים. הנתבעת אינה עיתונאית אלא עמותה פרטית שיש לה תשתית פוליטית ורעיונית מוצקה ופרסום הצילום נועד "לשווק" אותה.

העמותה לא נהגה בהגינות בשניים, הן בכך שלא בדקה את המשמעות המקורית של התמונה טרם פרסומה והן בסירובה להסיר את הפרסום מיידית, כשפנה אליה הצלם.

העמותה, ימנית בדעותיה, חוייבה לשלם פיצוי בסך 10,000 ₪ על שתי הפרות (הפרסום בפייסבוק והפרסום בעמוד העמותה) ובנוסף חוייבה בהוצאות משפט ושכ"ט עו"ד בסך 5,000 ₪.

מסקנה

תמונה שניתנת להעתקה ברשת חברתית בלחיצת כפתור פשוטה של "העתק והדבק", עדיין מוגנת בזכות יוצרים וכל שימוש בה לצרכים עסקיים או פרסומיים מהווה הפרה של זכות יוצרים המזכה את בעל הזכות, היוצר בתשלום פיצויים.

הנטייה לקשור בין קיומן של זכות ליוצרים לדרגות הקושי בהצגת התמונה או לקלות בהשגתה חסרת שחר.

המלצתנו: לפני שימוש בתמונה ברשת האינטרנט למי שעוסקים בהעלאת תמונות לאתרי אינטרנט להשתמש במשנה זהירות ולברר את מעמדן של התמונות (מי היוצר שלהן) קודם לכן.

ואם בכל זאת התמונה היא "תמונת המיליון" יש לפנות ליוצר ולקבל את הסכמתו לפרסומה כשהפרסום יעשה בכפוף למתן הקרדיט תוך ציון העובדה מי היוצר והצלם ושמירה על הקונטקסט שבה פורסמה (תא"מ 40339-11-14 שוורצנברג נ' חננו).

עו"ד אורלי ספיר סחייק נותנת ייעוץ בדיני קניין רוחני, זכויות יוצרים, סימני מסחר, סודות מסחריים, מדגמים, פטנטים ודיני אינטרנט.

לקבלת מידע נוסף ויעוץ משפטי בנושא ניתן לפנות למשרד עו”ד אורלי ספיר סחייק בטלפון: 04-8528528 | 054-2122878 או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.

מאמרים משפטיים נוספים

חוק עוולות מסחריות וגניבת עין

חוק עוולות מסחריות

בישראל יש מערכת חוקים מאוד סבוכה ומי שאינו מתמחה במשפט לרוב מתקשה להבין אותה. מטעם זה, ועל מנת שההדיוט (אדם מן היישוב) יוכל להתמצא במערכת

לקריאה »
מהו הסכם סודיות nda

הסכם סודיות NDA

הסכם סודיות סודות מסחריים הינם הנכס המשמעותי ביותר שיכול עסק להחזיק כיתרון בעל ערך, על פני המתחרים בשוק. הבעיה מתחילה כאשר העסק נאלץ לצורך כזה

לקריאה »
סוד מסחרי כל המידע

סוד מסחרי

גניבת סוד מסחרי ו/או שימוש בו ללא רישום מוגדר כעוולה מסחרית בחוק עוולות מסחריות, תשנ"ט- 1999. סוד מסחרי מוגדר בחוק: מידע סודי מכל סוג שאינו

לקריאה »