קניין רוחני

קניין רוחני הוא מושג כללי המאגד תחת כנפיו מס' נושאים שונים שלכולם יש נגיעה בתחום כגון:

זכויות יוצרים, סימני מסחר, עיצובים, סודות מסחר, פטנטים, זכויות מטפחים וכד'.

גם הנושא של עוולות מסחר, דיני אינטרנט, פודקאסטים וכדומה , שייך לענף קניין רוחני.

מה זה קניין רוחני?

זה הנכס העיקרי שיש לכל אדם וארגון. זהו המאגר הבלתי נדלה של רעיונות, הבזקים, פיתוחים, שכלולים ומודלים. הרעיון עצמו אינו מוגן.

דרך הביטוי של הרעיון , הקיבוע שלו היא זו המוגנת. אם העלית את הרעיון על הכתב אז יש לך זכות יוצרים ביצירה. ענפי הקניין הרוחני הם: זכויות יוצרים, סימן מסחר, עיצובים, סוד מסחרי, מוניטין, פטנטים וכדו'. כל הזכויות בקניין רוחני נקבעו במפורש בחוק. קניין רוחני נועד כדי לעודד ולהמריץ את היוצרים והממציאים להמשיך ליצור יצירות ולהגן על הזכויות שלהם לא יופרו. דיני הקניין הרוחני מקנים ליוצר או לממציא הגנה לתקופה קצובה ומוגבלת ובכך מאפשרים ליוצר או לממציא ליהנות מפירות המצאתו או היצירה ע”י תשלום תמלוגים ליוצר או הממציא.

קיימים סעדים שונים בחוק בנושא הקניין הרוחני, כגון: פיצוי כספי, לעיתים גם ללא הוכחת נזק, צו עשה ,צו מניעה וכדומה. חוקים אלה התפתחו עם השנים ואף פותחו וביניהם חוק היוצרים משנת 1911, חוק זכויות יוצרים משנת 2017, חוק הפטנטים משנת 1967, חוק הגנת כינוי במקור- 1965 ופקודת סימני המסחר. מי שבקיא בכל החוקים הללו, הינו עורך דין קניין רוחני. גם זכויות מטפחים, נחשבים לסוג של קניין רוחני. זכויות אלו, מקנות מונופול לניצול זנים חדשים למי שטיפח זנים הקשורים לתחום החקלאות. יש לערוך הסכמי רישיון ושיתופי פעולה אסטרטגיים בין בעלי הזכויות ובעלי המשתלות, היצואנים והמשווקים של זני הצמחים ופירות ממינים שונים.

עורך דין קניין רוחני עוסק גם בתחומי האינטרנט

יש לציין כי בשל עידן האינטרנט שרק הלך והתפתח עם השנים, בין שאר עיסוקיו של עורך דין קניין רוחני, ניתן לראות כי תחום הטכנולוגיה, האינטרנט והאפליקציות הקשורים אף הם לזכויות יוצרים. זהו למעשה תחום משפטי מורכב ויש צורך להשתמש בתגליות ורעיונות שונים למען רווחת הכלל. אם יש לכם איזו שהיא שאלה, או שאתם מעוניינים במידע לגבי נושא הקניין הרוחני, עו"ד קניין רוחני, אורלי ספיר סחייק תייעץ ותייצג אתכם בנושא זה.

תקופת ההגנה

פטנט – 20 שנה מיום הגשת הבקשה מבלי לכלול את התקופות של הקפאת הפטנט.

סימן מסחר – 10 שנים אך ניתן להאריך מידי פעם ב- 10 שנים נוספות.

זכויות יוצרים – 70 שנה לאחר מותו של היוצר. הפטנט הוא זכות שניתנה ע”י המדינה לממציא כנגד חשיפת המצאתו לציבור. זכות זו מונעת מאחרים, למשך תקופה מוגבלת (20 שנה מיום הגשת בקשת הפטנט) לעשות שימוש בהמצאה: לייצר, למכור, לשווק, לייבא, לייצא, לפעול מסחרית וכד’. בתום תקופת ההגנה אין מניעה לציבור לעשות שימוש בהמצאה.

סוגי הגנה בקניין רוחני

על ביטוי רעיון שהוא פרי רוחו של אדם ניתן להגן בדרכים שונות.

לדוגמא: חברה טכנולוגית בעלת חדשנות ומקוריות במוצרים ניתן לרשום פטנט ועיצוב על המוצר וכן סימן מסחר על השם והלוגו. ליזמות בתחום אפליקציות התוכנות והאינטרנט נבחן הגנת זכות יוצרים ופטנט וכן סימן מסחר על השם והלוגו. לעסק בעל מידע סודי (כגון פורמולות למזון/קוסמטיקה, רשימת לקוחות או ספקים וכו’) נבחן פרקטיקה של אמצעים לשמירת סודות מסחריים וכן סימן מסחר על השם והלוגו.

לעסקים נותני שירותים יש לבחון רישום סימן מסחר על השם והלוגו והגנה על המוניטין עפ”י חוק עוולות מסחריות.

הרבה אנשים אשר נפגעו כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות או אתרים שונים אינם יודעים כי ניתן לאכוף חוקים שונים גם כאשר מדובר באתר שמנהלו או מי שעבר על החוק המדובר מתגורר במדינה שונה. אנו כולנו חיים היום בעולם הווירטואלי כמו סביבת האינטרנט וקשה לבעלי העסקים השונים להתקיים בלעדיו.

אם פתחתם אתר, דאגו כי יהיה לכם תקנון מעוגן בחוק, מה שיקטין את החשיפה שלכם לתביעות אפשריות. יש להתייעץ עם עורך דין לדיני אינטרנט, כך שתימנעו מעצמכם חשיפה לתביעות בעתיד כגון: תביעת לשון הרע או גניבה של קניין רוחני. למעשה, התקנון באתר שלכם, יגן על הקניין הרוחני שנמצא באתר ולתכנים המתפרסמים בו.

ניתן למנות תחומים הקשורים לנושא זה כגון:

  • עוולות בתחום דיני מחשבים
  •  שימוש בתכנים או תמונות באתרי הרשת
  • ייעוץ בתחום הפרת זכויות וקניין רוחני ברשת
  • תנאי שימוש באתר אינטרנט ועוד נושאים הקשורים לפגיעה באמצעות רשתות חברתיות כגון: פייסבוק.

האתגרים שעמם מתמודד עורך דין לדיני אינטרנט למרות היתרונות הרבים של האינטרנט, פתחה הרשת פתח למפרי זכויות פוטנציאליים, אשר נהנים מאנונימיות היום, קל יותר להפר זכויות מאשר לפני שנים רבות כאשר האינטרנט לא היה קיים, גם כי האתרים והתכנים נגישים, הקלות שבהעתקתם ואפשרויות ההפצה הקלות. בתי המשפט בארץ, מתמודדים עם בקשות רבות לחשיפת שמות גולשים אשר פעלו להפר זכויות או לפגוע בשמן הטוב של חברות רבות. אם נפגעת מכך, יש לפנות אל עורך דין לדיני אינטרנט, אשר ישמח להנחות ולסייע לכם בנושאים מורכבים אלה.

מאחר והדבר מערב סוגיות רבות כגון זכותו של הנתבע להישפט במדינתו (דבר שיכול להקשות על תביעות שונות), וכפיפות המדינה בה מתגורר הנתבע לחוקים ואמנות בינלאומיות – תמיד כדאי לפנות לאיש מקצוע.

עורכת הדין אורלי ספיר סחייק מתמחה מזה שנים בדיני אינטרנט ותשמח לייעץ לכם בנושא דיני אינטרנט.

על מה ניתן לתבוע?

זכויות יוצרים – אם פלוני שיתף או מכר או עדיין מוכר או משתף תוכן אשר יש לך בו זכויות יוצרים ניתן לתבוע אותו על הפרת זכויות יוצרים המקנה לך סעד של צו מניעה שנועד למנוע את המשך ההפרה ופיצויים בסך 100,000 שח ללא הוכחת נזק על כל הפרה. עידן האינטרנט, לרבות הרשתות החברתיות, יוצר אפשרויות רבות יותר לפגיעה בזכויות יוצרים כשהמחוקק טרם נתן לכך פתרונות. הפתרונות יינתנו על ידי עורך דין המתמחה בדיני אינטרנט ודיני קניין רוחני.

לשון הרע והוצאת דיבה – דברי השמצה ופרסום לא נכון ,הינו דבר אשר יכול לגרום נזק כבד לבעלי עסק ואנשים פרטיים בזירת האינטרנט. כיום הקלות בהעברת מידע והפצתו לרבים בצורה מקוונת גורמת להמון אנשים לבדוק ולהתמיד בנושא אמיתות ומתינות בעת פרסום ברשתות חברתיות ואתרים שונים. אך באם מצאת פרסום שגוי אשר מהווה לשון הרע ניתן ואף כדאי לתבוע, גם בכדי לטהר את שמך או לסתור את הפרסום, וגם על מנת להפסיקו לאלתר. קניין רוחני – מימוש והגנה על הזכות לבלעדיות לממציא או יוצר מכל סוג (צלם, זמר, צייר, מעצב אומנותי אחר, מפתח תוכנה , אדריכל וסופר) ואשר המציא המצאה או פטנט ויוצר יצירה לשמירת בעלותו ביצירה בתקופה שנקבעה לכך בחוק.

פטנטים

הגנה על הקניין הרוחני במשך 20 שנה, סימן מסחר – הגנה ל-10 שנים, מדגם – 15 שנה וזכות יוצרים 70 שנה לאחר מותו של היוצר.

פטנטים – רישום פטנט מהווה זכות מונופול (בניגוד למשל לזכויות יוצרים) אשר מבטיח לבעליה של ההמצאה החדשה (כלומר עדיין לא פורסמה), אשר מועילה למטרה מסוימת (כלומר ניתנת לשימוש ואיננה בשלבי פיתוח), או ניתנת לשימוש תעשייתי (איננה רעיון עקרוני – לדוגמה פייסבוק, ולא ניתנת לשימוש בלא שימוש בחומרה או ברכיבים טכניים שונים), ויש בה התקדמות ושוני מהמצאות אחרות, שאינה מובנת מאליה.

משרדה של עו"ד קניין רוחני, אורלי ספיר סחייק עוסק בתביעות על הפרות פטנטים, זכויות יוצרים וכן מתן או שימוש בהסכמי רישיון וסחר בפטנטים רשומים.

זכויות יוצרים

היוצר של היצירה נהנה מהגנה מכוח החוק על הקיבוע של רעיון, הברקה או צורת ביטוי בפועל ביצירה ספרותית, אומנותיות, מוזיקלית, קולנועית ותוכנת מחשב.
לבעל זכות יוצרים יש את הזכות הבלעדית לעשות ביצירה כרצונו, למכור רישיונות שימוש כלליים או ספציפיים, לקבל תמלוגים על שימוש ביצירה ולמנוע מאחר להשתמש ביצירה ללא הסכמתו.

סימני מסחר

ההכרה של הסימן ע"י ציבור המשתמשים מייחדת את המוצר או השירות של בעל הסימן, מבחינה בינו לבין המתחרים המסחריים שלו ומקנה לבעל הסימן מונופול לשימוש באותו סימן מסחר.

סימן מסחר הוא: אותיות, ספרות, מילים, דמויות או אותות אחרים או צירופים שלהם בשני מימדים או בשלושה.

סימן מסחר הוא סימן המשמש, או מיועד לשמש בידי אדם לעניין טובין שהוא מייצר או סוחר בהם.

סימן שירות- הוא סימן המשמש או מיועד לשמש בידי אדם לעניין שירות שהוא נותן.

ניתן לרשום סימן מסחר ו/או סימן שירות ברשם סימני מסחר, ובכך לקנות את הזכות הבלעדית להשתמש באותו סימן מסחר.

הרשם בודק אם הסימן כשר לרישום, ורק אחרי זה מפרסם אותו בילקוט בפרסומים למשך 3 חודשים, לקבלת התנגדות, אם מוגשת, ע"י צד ג'.

עיצובים

עיצוב מוגדר בחוק העיצובים- מראהו של מוצר, או חלק ממוצר, המורכב ממאפיין חזותי אחד או יותר של המוצר או חלק ממוצר, לפי העניין, ובכלל זה מתאר, צבע, צורה, עיטור, מרקם או החומר שממנו הם עשויים.

עיצוב יהיה כשיר לרישום אם הוא חדש ובעל אופי יחודי בהתאם להוראות חוק העיצובים, תשע"ז-2017.

בעל העיצוב יכול להקנות לרישיון שימוש לאחר.

המעצב הוא הבעלים הראשון של העיצוב.

עובד שעיצב במסגרת תפקידו אצל המעסיק עיצוב, מדובר בעיצוב שירות שהבעלים בו הוא המעסיק, אלא אם כן הוסכם אחרת בין העובד ובין המעסיק.

הבעלים הראשון של עיצוב שעוצב עפ"י הזמנה, הוא המזמין, אלא אם כן הוסכם אחרת בין המזמין למעצב.

סודות מסחר

סוד מסחרי הוא מידע עסקי שאינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי בנקל ע"י אחרים.

נדרשת השקעת מאמצים כדי לשמור אותו כסוד ועל מנת שיזכה להגנת החוק, נדרש שיהיה בו פוטנציאל הענקה של ייתרון ותועלת תחרותית משמעותי לבעליו ביחס למתחריו.

התנאי היסודי הוא שהסוד הומצא או פותח ברשותו של בעל היסוד.

לקבלת מידע נוסף ויעוץ משפטי בנושא ניתן לפנות למשרד עו”ד אורלי ספיר סחייק בטלפון: 04-8528528 | 054-2122878 או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.

מאמרים משפטיים נוספים

חוק עוולות מסחריות וגניבת עין

חוק עוולות מסחריות

בישראל יש מערכת חוקים מאוד סבוכה ומי שאינו מתמחה במשפט לרוב מתקשה להבין אותה. מטעם זה, ועל מנת שההדיוט (אדם מן היישוב) יוכל להתמצא במערכת

לקריאה »
מהו הסכם סודיות nda

הסכם סודיות NDA

הסכם סודיות סודות מסחריים הינם הנכס המשמעותי ביותר שיכול עסק להחזיק כיתרון בעל ערך, על פני המתחרים בשוק. הבעיה מתחילה כאשר העסק נאלץ לצורך כזה

לקריאה »
סוד מסחרי כל המידע

סוד מסחרי

גניבת סוד מסחרי ו/או שימוש בו ללא רישום מוגדר כעוולה מסחרית בחוק עוולות מסחריות, תשנ"ט- 1999. סוד מסחרי מוגדר בחוק: מידע סודי מכל סוג שאינו

לקריאה »