זכויות יוצרים במאסטר

אז מי יודע מה זה מאסטר?

מאסטר היא הקלטה ראשונה.

חוק זכויות יוצרים מכיר בזכות יוצרים של המפיק או מקליט על עצם ההקלטה שביצע, מכוח סעיף 4(א) (2) לחוק: זכות יוצרים בתקליט.

באותה יצירה יש אפשרות שיהיו כמה אנשים בעלי זכות יוצרים, כשכל אחד מהם יוצר של חלק אחר ביצירה.

לדוגמא: מחבר המילים, המלחין והמעבד, שיש להם זכויות יוצרים ביצירה המוסיקלית, למפיק שהקליט את המוסיקה.

מפיק, הכוונה למפיק של תקליט,MP3 , דיסק או כל פורמט אחר חדש, קובץ מוסיקה להורדה וכדומה.

"תקליט" הכוונה לכל סוג של הקלטה, ומכוון שהטכנולוגיה תמיד מקדימה את החוק, אז המשפטן או עורך הדין צריך לדעת ליישם את החוק החרות על המציאות המשתנה חדשות לבקרים.

על מנת שאומן יקבל תמלוגי מאסטר הוא צריך להיות חבר בפדרציה הישראלית לתקליטים וקלטות (שתקרא להלן: "הפדרציה")

עלות דמי החבר בפדרציה, אם אתה לא חברה גדולה, היא גבוהה

 

היום עוד יוצרים וזמרים מעדיפים להפיק את המוסיקה שלהם בעצמם, ללא חברת תקליטים.

היום זה הפתרון של מי שמבקש לשמור בידיו את התמלוגים על המאסטר.

 

הפתרון – לחבור לפי"ל (הפדרציה למוסיקה ישראלית ים תיכונית בע"מ) ולשלם להם עמלה של 25% לצורך גביית תמלוגים מהפדרציה.

פתרון אחר , לחבור לחברת הפצה שתפיץ את התקליט, ותגזור קופון על ההפצה.

הפדרציה מחייבת בעלי עסקים עבור רישיון לביצוע פומבי, ומשמעותו תשלום בגובה אלפי שקלים לשנה עבור הזכות להשמיע מוסיקה בבית העסק.

על פי חוק כל עסק אשר משמיע מוסיקה בצורה פומבית, חייב בתשלום תמלוגים בגין הביצוע הפומבי.הבסיס החוקי נמצא בסעיפים 11 ו – 13 לחוק זכוות יוצרים, התשס"ח – 2007.

בתי המשפט קבעו 3 מבחנים לקבוע אם מדובר בביצוע פומבי:

אופי הציבור – האם מדובר בציבור קבוע או משתנה.

ככל שמדובר בציבור קבוע המשתייך לקבוצה סגורה, יראו בכך ביצוע פרטי.

מבחן הרווח – בביצוע מסחרי המופנה לציבור כחלק מקידום מכירות או פרסום של עסק, ולהצמיח לו רווח.

מבחן הייעוד הציבורי – יש להוכיח שהביצוע נועד מלכתחילה לציבור, הנטל מוטל על מי שטוען שהביצוע הוא פומבי.

הפדרציה היא תאגיד לניהול משותף של זכויות יוצרים בישראל. בין יתר סמכויותיה ותפקידיה, מתן הרשאות להשמעה פומבית ושידור של מוסיקה מוקלטת בישראל, גביית תמלוגים בגין השמעה פומבית ושידור והעברתם אל בעלי זכויות היוצרים במוסיקה המוקלטת.

 

חוק זכות יוצרים מכיר בזכויות יוצרים של המפיק או המקליט על עצם ההקלטה שביצע, סעיף 4(א) (2) לחוק, במשך 70 שנה מההקלטה.

הפתרון – ביצוע אחר והקלטה חדשה (בהבדל מקבלת רשות מכותב המילים והמלחין)

חריג: פסקול של סרט נכלל בגדר "יצירה קולנועית", זו הגנה מיוחדת על מפיקי הקלטות מוסיקליות .

מי שהמאסטר בבעלותו יכול להוציא את החומר כדיסק אל השוק ולמכור אותו, ולקבל על זה תמורה כספית.

מפיקים ואומנים רבים מגיעים לסכסוך ונפרדים על רקע חילוקי דעות אומנותיים או כספיים  בין המוסיקאי, מחבר המילים לבין בעל הזכויות בהקלטה.

המוסיקאי יכול להקליט ביצוע חדש, בהפקה עצמית משלו ובכך להצליח להיחלץ מהזכויות שיש למפיק על "המאסטר", על ההקלטה המקורית הראשונה.

זכות המפיק לקבלת תמלוגים מוגבלת בזמן ל – 70 שנים.

בכפוף לחריג כשמדובר בפסקול של סרט, שמהווה היום חלק מיצירה קולנועית עצמה, ולכן מוגן יחד עם הסרט עצמו.

 

מדובר בהגנה מיוחדת המוקנית רק למפיקי הקלטות מוסיקליות של "מאסטר" בפורמט של הקלטה, שמקורה באמנות בינלאומיות.

ההגנה הזו לא ניתנת למפיק של סרט וידאו, מפיק היצירה או של יצירה מסוג אחר.

כדאי ורצוי לפנות לעו"ד שעוסק בתחום הקניין הרוחני לצורך עריכת הסכם הקלטת מוסיקה.

מדובר בהסכם שמשמש את חברת התקליטים או המפיק כדי להבטיח את בעלותם על תוצר של הפעלת קלטות (הקלטת המאסטר) וזכויות הרישוי שלהם לקידום התקליט.

 

 

 

 

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים לקריאה

זכויות יוצרים בפודקאסט
זכויות יוצרים

זכויות יוצרים בפודקאסט

פודקאסט היא דרך מקובלת שקיבלה לאחרונה תאוצה בעולם המדיה הדיגיטלית. מדובר בפלטפורמה להעברת תוכן, מידע, רעיונות, שיח ו/או ראיון של אדם אחר ע"י שאלות ותשובות.