הפרת זכויות יוצרים

מקרים של הפרת זכויות יוצרים

חוק זכויות יוצרים (התשס"ח 2007) המונהג במדינת ישראל, הוא חוק המסדיר בתוכו את ההיבטים המשפטיים הנלווים לתחום זכויות היוצרים, החל מהגדרת זכות היוצרים, דרך קביעת סוגי היצירות שלגביהן מוענקת ההגנה המשפטית ועד לדרכי ההתמודדות עם מקרים של הפרת זכויות יוצרים. על פי חוק זה, הזכות להגנה משפטית מוענקת ליצירות ספרותיות, יצירות אומנותיות, יצירות מוסיקאליות ויצירות דרמטיות, כאשר קיימים סוגים נוספים של יצירות שלגביהן ניתנת זכות ההגנה המשפטית.

אם כך, מהי הפרה של זכויות יוצרים?

הפרת זכויות יוצרים היא למעשה נקיטת כל פעולה ביצירה ללא הסכמתו המפורשת של בעל הזכויות על היצירה. כיום, בעידן הטכנולוגי בו אנו חיים ומנהלים את חיים, חל גידול משמעותי במספר מקרים של הפרת זכויות יוצרים, וזאת לנוכח האמצעים הטכנולוגיים השונים המאפשרים ביצוע פעולות העתקה של יצירות שונות ביתר קלות מבעבר. כיום, מקרים של הפרת זכויות יוצרים יכולים לכלול את המקרים הבאים:

  • השמעת יצירות מוסיקאליות באירועים ללא קבלת אישור מבעלי הזכויות
  • הפצת יצירות ללא מתן קרדיט ליוצרים
  • שידור משחקי ספורט בברים/פאבים וכדומה ללא קבלת אישור מבעלי הזכויות
  • הפצה של עותק דיגיטלי של יצירה ספרותית ללא קבלת אישור לכך מבעלי הזכויות

ומקרים נוספים בהם נעשה שימוש ברבים ביצירה המוגנת ללא הסכמתו המפורשת של בעל הזכויות. חשוב לציין שחוק זכויות יוצרים קובע כי בכל מקרה של הפרת זכויות יוצרים, עומדת לבעל הזכויות הזכות בהגשת תביעה אזרחית במסגרתה הוא רשאי לתבוע פיצויים (ללא הוכחת נזק) בסך של עד 100,000 שקלים, כאשר הפיצוי הכספי הגבוה נועד בין היתר להתמודד עם ריבוי המקרים של הפרת זכויות יוצרים בעידן הדיגיטלי בו אנו חיים ומנהלים את חיינו.

כיצד תגנו על זכויות היוצרים שלכם?

תחום זכויות היוצרים הוא תחום משפטי רחב היקף המחייב אתכם לשכור את שירותיו של עורך דין בעל התמחות בתחום דיני קניין רוחני בכלל ותחום זכויות היוצרים בפרט, וזאת על מנת לבחון את הנסיבות בגינן אתם רשאים להגיש תביעה שעניינה הפרת זכויות יוצרים ו/או להתגנון בפני תביעה בעניין זה.

חשוב לציין שלכל אדם המוגדר כבעל זכויות לגבי יצירה כזו או אחרת המוכרת כיצירה שלגביה קיימת הגנה משפטית מתוקף חוק זכיות יוצרים, עומדות שתי זכויות בסיסיות, הזכות הכלכלית והזכות המוסרית, כאשר מקרים של הפרת זכויות עשויים לבוא לידי ביטוי בהפרת שתי זכויות היסוד ביחד ו/או בנפרד. היוועצות מוקדמת עם עורך דין דיני קניין רוחני וזכויות יוצרים, תאפשר גם לכם לבחון את הדרכים השונות בהן תוכלו לנקוט במקרים של הפרת זכויות יוצרים ו/או את הדרכים באמצעותן תוכלו להתגונן במקרים בהם מופנית כנגדכם תביעה בגין הפרת זכויות יוצרים.

להלן מידע כללי על זכויות יוצרים בנושאים שונים

זכויות יוצרים מוזיקה

כל יצירה מוסיקלית היא נכס קנייני, ולכן, יוצרי יצירות מוסיקאליות נהנים מזכויות בלעדיות על יצירותיהם. זכויות אלו כוללות את הזכות הכלכלית המאפשרת ליוצר לעשות כל שימוש מסחרי ביצירתו לצורך קבלת תמלוגים ואת הזכות המוסרית המחייבת מתן קרדיט בגין שימושים שונים הנעשים ביצירה.

זכויות יוצרים ספרים

זכויות היוצרים על יצירות ספרותיתות מוקנות ליוצרים באופן אוטומאטי מיד עם פרסום היצירה, ואין זה משנה אם מדובר בספר, סיפור קצר או כל טקסט ספרותי, הגותי, עיוני או אחר. זכויות היוצרים לגבי כל יצירה ספרותית הן לתקופה של עד 100 שנה שלאחריה הספר הוא נחלת הכלל, וזאת בניגוד לסוגי יצירות אחרות הזוכות להגנה משפטית על פי חוק זכויות יוצרים לתקופה של עד 70 שנה.

זכויות יוצרים תמונות

זכות יוצרים על תמונה שייכת ליוצר התמונה ו/או למי שהיוצר העניק לו את הזכות לעשות שימוש בתמונה. יחד עם זאת, חשוב לציין שזכותו של בעל הזכויות היא להגביל כל שימוש כזה או אחר בתמונה גם למקבלי הזכות לעשות בה שימוש.

זכויות יוצרים אינטרנט

זכויות יוצרים באינטרנט הוא תחום משפטי חדש יחסית המתייחס למכלול זכויות היוצרים המוקנות על פי חוק זכויות יוצרים לכלל העוסקים בתעשיית האינטרנט ואין זה משנה אם מדובר במעצבים בתחום העיצוב הדיגיטלי, יוצרי תוכן ברשת האינטרנט וכדומה.

תביעת זכויות יוצרים

כל יצירה העומדת בתנאי החוק מקנה לבעליה שתי זכויות- הראשונה מביניהן היא זכות כלכלית ביצירה. משמעות הזכות הזו היא הבלעדיות על היצירה ואיסור העתקה או שימוש כלשהו מסחרי או אחר ביצירה או בחלקים מהותיים ממנה. חלק מהותי הוא מושג הנסמך על פרשנות חוקתית ויש צורך בעורך דין מנוסה על מנת להוכיח מהותיות של חלק גנוב ביצירה כדי לקבל את הסעדים הקבועים בחוק. זכות כלכלית ניתנת למכירה וגם זאת עדיף לבצע באמצעות חתימת חוזה אצל עורך דין המתמחה בתחום תביעת זכויות יוצרים כדי לוודא שאין לאקוניות וחוסרים בעסקה שעלולים להתחרט עליהם מאוחר יותר.

זכות מוסרית של בעל היצירה

לצד הזכות הכלכלית ביצירה עומדת לבעל היצירה הזכות המוסרית, זו מגנה עליו מפני שינויים שונים אם נערכו ביצירה שלו, שגרמו לירידה באיכותה או הרס שלה. הכוונה לכל סילוף, עיוות או פגימה ביצירה בכל אופן שהוא, במסגרת הזכות המוסרית קיימת גם זכות ההורות, זכאות בעל היצירה לקרדיט על יצירתו בעת פרסומה או פרסום חלקים ממנה.

מה שעלול לקרות ביתר שאת בעולם המתוקשר של  2023  זכות מוסרית עוסקת בשייכות הרגשית של היוצר ליצירתו ולכן עומדת ליוצר אף אם מכר את הזכות הכלכלית ביצירה לאחר. במקרים בהם זכויות אלו נפגעות ניתן לפנות להגשת תביעת זכויות יוצרים ובנוסף קיימת זכות גם לעובד שיצר יצירה לקבל קרדיט על היצירה למרות שהזכות הכלכלית עליה היא בבעלות מעסיקו.

מיצוי זכויות יוצרים

באופן כללי זכויות היוצרים שלכם צריכות שתהיינה מיוצגות בידי עורך דין הבקיא בתחומי קנין רוחני וכל הנגזר מכך, כדי שתקבלו את מירב הסעדים המגיע לכם, כל שעליכם לעשות הוא לפנות מיידית כאן באתר ללשכת עורכת הדין אורלי ספיר סחייק ולקבל את המענה המקצועי והאכפתי ביותר עד למיצוי זכויותיכם.

לקבלת מידע נוסף ויעוץ משפטי בנושא ניתן לפנות למשרד עו”ד אורלי ספיר סחייק בטלפון: 04-8528528 | 054-2122878 או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים לקריאה

התנגדות לרישום סימן מסחר
מאמרים משפטיים

התנגדות לרישום סימן מסחר

התנגדות לרישום סימן מסחר ככל שתוגש ע"י כל גורם שיש בידו טענה ולו דחוקה לכך שהסימן המבוקש אינו כשר לרישום כסימן מסחר. במרבית ההתנגדויות נטענת

עורך דין דיני אינטרנט
מאמרים משפטיים

מנגנון "הודעה והסרה"

האם מנהל אתר אינטרנטי, מנהל פורום או הבעלים של אתר אינטרנט אחראי לפרסום פוגעני שבוצע ע"י הגולש באתר? תחילה – עלינו לדעת מהו פרסום פוגעני.

רישום סימן מסחרי
מאמרים משפטיים

מחיקת סימן מסחר

סימן מסחר הינו סימן (בין עם סמליל או רק מילים או צירוף של השניים), אשר מבדיל את העסק של בעליו משאר המתחרים. בין אם הנך

פרשת שירביט
מאמרים משפטיים

פרשת שירביט – זה כאן, גם בעסקים קטנים

אימתו של כל בעל מאגר מידע היא אירוע של אבטחת מידע. בתאריך 1/12/20 פורסם באמצעי התקשורת על אירוע אבטחת מידע בחברת הביטוח "שירביט". באופן שמידע

חסימה בפייסבוק
מאמרים משפטיים

חסימת דף פייסבוק

היום, מאחר והשיווק הדיגיטלי הוא נשמת אפו של העסק, חסימת דף פייסבוק ו/או אינסטגרם – גורמים בשבריר שנייה לניתוק העסק מהרוכשים ו/או אלה שנדרשים לקבלת

הפרת הסכם סודיות
קניין רוחני

הפרת הסכם סודיות

הכלים המשמעותיים של עסק ביצירת בידול ויתרון בשוק הצרכני הם הקניינים הרוחניים שמאחורי המוצרים או השירותים אותם הוא משווק. הכוונה לפטנטים, עיצובים ושאר היתרונות הרעיוניים

רישום סימן מסחר בינלאומי
סימני מסחר

רישום סימן מסחר בינלאומי

רישום סימן מסחר במדינת ישראל מגן על המוצר או השירות של בעל הסימן מפני חיקויים והטעיות באמצעות הסימן בתחומי הטריטוריה של מדינת ישראל בלבד. בעלי

רישום זכויות יוצרים
זכויות יוצרים

רישום זכויות יוצרים

כל יוצר המוציא תחת ידיו מוצרים אומנותיים, מכל סוג שהוא, מכיר את התחושה הקשה של איבוד הייחודיות. לפעמים לוקח חודשים ואפילו שנים עד שהיצירה האישית

הפרת סימן מסחר
סימני מסחר

הפרת סימן מסחר

בעל עסק קם בבוקר, פותח את הטלפון ומגלה פתאום את סימן המסחר שלו מככב על שיווק מוצר שונה לחלוטין מזה שלו. הוא מצליח לזהות שזהו