תיאור כוזב והתערבות לא הוגנת

תיאור כוזב והתערבות לא הוגנת בבית המשפט

עוולת תיאור כוזב נוגעת בכל הקשור להטעיית צרכנים בהקשר של יסוד הפרסום ובפשטות : פרסום מטעה. חוק עוולות מסחריות בסעיף 2 לחוק קובע:

"(א) לא יפרסם עוסק מידע ולא יגרום לפרסום מידע, אשר הוא יודע או שהיה עליו לדעת שהוא אינו נכון, לגבי עסק, מקצוע, נכס או שירות, שלו או של עוסק אחר (להלן – תיאור כוזב).

(ב) המפיץ פרסום של עוסק אחר או מטעמו הכולל תיאור כוזב, או מי שהחליט בפועל על פרסום תיאור כוזב כאמור, לא יישא באחריות לפי סעיף זה, אלא אם כן ידע, שהתיאור כוזב, או שהתיאור כוזב על פניו".

כשאנו מדברים על תיאור כוזב אנו מכלילים מספר רב של הוראות החוק ובין היתר עוולת גניבת עין. גניבת עין היא על פי חוק, עוולה נזיקית אודותיה ניתן להגיש תביעה משפטית ובמילים פשוטות חוק עוולות מסחריות קובע כי, אף אדם לא יגרום לצרכן להאמין כי הסחורה הנרכשת הינה של סוחר אחר ובמילים הרבה יותר נגישות, אף אדם לא ישתמש בשם של חברה ו/או סוחר אחר וינצל את המוניטין שלו על מנת למנף את המכירות שלו עצמו. מדובר גם בעוולות עשיית עושר ולא במשפט הקשורות לקניין הרוחני ועוד.

התערבות לא הוגנת – זוהי עוולה נזיקית כדלקמן : "לא ימנע ולא יכביד עוסק, באופן לא הוגן, על גישה של לקוחות, עובדים או סוכנים אל העסק, הנכס או השירות של עוסק אחר. התערבות לא הוגנת יכולה להיות עילה ממשית לתביעת נזיקין של צד א' כנגד צד ב' ובין סך ההתנהלויות ניתן לדוגמא לציין מקרה בו בעל עסק א' העמיד בפתחו של עסק ב' אדם שיפנה לקוחות מהעסק המדובר אל העסק שלו על מנת למנף את הכנסותיו.

אין ספק כי פעולות עסקיות מעין אלו מאפשרות עילה ממשית לתביעה ובמילים אחרות, כל מי שמונע גישה לעסק מתחרה אחר, מסתכן בתביעה. על מנת להגיש תביעה יש להוכיח כי: קיימים שני עוסקים כשהעסק הנתבע מונע או מכביד על גישה לבית העסק (של לקוחות ו/או סוכנים ועוד) הנתבע פועל בצורה לא הוגנת.

גזל סוד מסחרי

על מנת להבין מהו גזל סוד מסחרי ראשית עלינו להבין מה זה סוד מסחרי.

מהו סוד מסחרי?

מידע עסקי, מכל סוג שהינו נחלת הרבים ושאינו ניתן לגילוי כדין בנקל על ידי אחרים.
כלומר: ראשית כשמו כן הוא, הסוד חייב להיות ידוע למתי מעט, כשהוא הופך לנחלת הציבור, הסוד מאבד את ההגנה שמוקנית לו מכח חוק עוולות מסחריות.

שנית – וזה העיקר: סודיותו מקנה לבעליו יתרון עסקי על פני מתחריו ובלבד שבעליו נקט אמצעים סבירים לשמור 'על סודיותו.

"שימוש" בסוד מסחרי, מוגדר בחוק עוולות מסחריות בצורה רחבה.

"שימוש" – לרבות ע"י העברה לאחר.

כלומר, החוק קובע כשימוש גם הפרה עקיפה ע"י העברת הסוד לצד ג'.

הגזל היא עוולה נזיקית וכלשון סעיף 5 לחוק עוולות מסחריות:

  1. "נטילת סוד מסחרי ללא הסכמת בעליו באמצעים פסולים, או שימוש בסוד על ידי הנוטל; לעניין זה אין נפקא מינה אם הסוד ניטל מבעליו או מאדם אחר אשר הסוד המסחרי נמצא בידיעתו.
  2. שימוש בסוד מסחרי ללא הסכמת בעליו כאשר השימוש הוא בניגוד לחיוב חוזי או לחובת אמון המוטלים על המשתמש כלפי בעל הסוד;
  3. קבלת סוד מסחרי או שימוש בו ללא הסכמת בעליו, כאשר המקבל או המשתמש יודע או שהדבר גלוי על פניו, בעת הקבלה או השימוש, כי הסוד הועבר אליו באופן האסור על פי פסקאות (1) או (2) או כי הסוד הועבר אל אדם אחר כלשהו באופן אסור כאמור לפני שהגיע אליו"

סוד מסחרי הוא חלק בלתי נפרד מחוק עוולות מסחריות, התשנ"ט – 1999. הסוד המסחרי חייב להיות בעל ערך כלכלי וכזה שמעניק לבעליו יתרון מסחרי. על פי החוק במדינת ישראל, בעל הסוד לא חייב לעשות שימוש בסוד על מנת לקבל את ההגנה המשפטית הרצויה. חשוב להבין כי הסוד המסחרי חייב במקביל להיות שמור על ידי בעליו ובמילים אחרות, לא ניתן לגלות את הסוד בקלות. כל עוד הבעלים לא שמרו על הסוד בצורה מוכחת ואקטיבית, הרי שהסוד לא יתקבל כסוד. מהרגע בו הסוד הפך לנחלת הכלל, הסוד כבר לא יהיה סוד וההגנה עליו, המוקנית לו בחוק, פוקעת.

גם אינטרסים כלכליים ומסחריים, זוכים להגנה בחוק – היה וסוחר מצא דרך לייצר מוצר בעל תוספת ייחודית, הרי שהוא זכאי להגנה, אחרת לא הייתה לו האפשרות או הנכונות להשקיע בתהליכי הייצור, הפיתוח והשיווק. על מנת לתבוע את זכויות הגזל של הסוד המסחרי, יש להוכיח את קיום הסוד המסחרי ואת הגזל שהתקיים בו.

ככל ונתקלתם בעוולה לרבות תיאור מסחרי כוזב, הרי שאתם צריכים לשקול הגשת תביעה. קחו בחשבון כי העסק שלכם, וכל עוד הוא מצליח ליצור בידול ורעיון מקורי, חובה עליכם לשמור על הסוד שמאפשר לכם להתפרנס כראוי ולהשקיע את הסכומים הראויים בפיתוח, בייצור ובשיווק המוצר שלכם שמאפשר לכם לרוץ קדימה.

לקבלת מידע נוסף ויעוץ משפטי בנושא ניתן לפנות למשרד עו”ד אורלי ספיר סחייק בטלפון: 04-8528528 | 054-2122878 או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים לקריאה

התנגדות לרישום סימן מסחר
מאמרים משפטיים

התנגדות לרישום סימן מסחר

התנגדות לרישום סימן מסחר ככל שתוגש ע"י כל גורם שיש בידו טענה ולו דחוקה לכך שהסימן המבוקש אינו כשר לרישום כסימן מסחר. במרבית ההתנגדויות נטענת

עורך דין דיני אינטרנט
מאמרים משפטיים

מנגנון "הודעה והסרה"

האם מנהל אתר אינטרנטי, מנהל פורום או הבעלים של אתר אינטרנט אחראי לפרסום פוגעני שבוצע ע"י הגולש באתר? תחילה – עלינו לדעת מהו פרסום פוגעני.

רישום סימן מסחרי
מאמרים משפטיים

מחיקת סימן מסחר

סימן מסחר הינו סימן (בין עם סמליל או רק מילים או צירוף של השניים), אשר מבדיל את העסק של בעליו משאר המתחרים. בין אם הנך

פרשת שירביט
מאמרים משפטיים

פרשת שירביט – זה כאן, גם בעסקים קטנים

אימתו של כל בעל מאגר מידע היא אירוע של אבטחת מידע. בתאריך 1/12/20 פורסם באמצעי התקשורת על אירוע אבטחת מידע בחברת הביטוח "שירביט". באופן שמידע

חסימה בפייסבוק
מאמרים משפטיים

חסימת דף פייסבוק

היום, מאחר והשיווק הדיגיטלי הוא נשמת אפו של העסק, חסימת דף פייסבוק ו/או אינסטגרם – גורמים בשבריר שנייה לניתוק העסק מהרוכשים ו/או אלה שנדרשים לקבלת

הפרת הסכם סודיות
קניין רוחני

הפרת הסכם סודיות

הכלים המשמעותיים של עסק ביצירת בידול ויתרון בשוק הצרכני הם הקניינים הרוחניים שמאחורי המוצרים או השירותים אותם הוא משווק. הכוונה לפטנטים, עיצובים ושאר היתרונות הרעיוניים

רישום סימן מסחר בינלאומי
סימני מסחר

רישום סימן מסחר בינלאומי

רישום סימן מסחר במדינת ישראל מגן על המוצר או השירות של בעל הסימן מפני חיקויים והטעיות באמצעות הסימן בתחומי הטריטוריה של מדינת ישראל בלבד. בעלי

רישום זכויות יוצרים
זכויות יוצרים

רישום זכויות יוצרים

כל יוצר המוציא תחת ידיו מוצרים אומנותיים, מכל סוג שהוא, מכיר את התחושה הקשה של איבוד הייחודיות. לפעמים לוקח חודשים ואפילו שנים עד שהיצירה האישית

הפרת סימן מסחר
סימני מסחר

הפרת סימן מסחר

בעל עסק קם בבוקר, פותח את הטלפון ומגלה פתאום את סימן המסחר שלו מככב על שיווק מוצר שונה לחלוטין מזה שלו. הוא מצליח לזהות שזהו