חוק העיצובים החדש הגנה על עיצובים

חוק העיצובים החדש

מעצבים? עוסקים בעולמות העיצוב? זה הזמן לדעת הכול על חוק העיצובים החדש של ישראל
חוק העיצובים החדש (התשע"ז 2017) שנכנס לתוקפו במהלך חודש אוגוסט 2018, החליף הלכה למעשה את פקודת הפטנטים והמדגמים המבוססת על תקנות ישנות משנת 1924. החוק החדש כולל בתוכו 13 פרקים ו-131 סעיפים שכל אחד מהם נועד לעדכן את הוראות הדין המיושנות בהתאם לאתגרים המאפיינים את העולם החדש והדיגיטלי בו אנו חיים, ובתוך כך, לספק הגנה משפטית רחבה ככל האפשר לכלל העוסקים בעולמות העיצוב השונים.

הצעת חוק העיצובים

חוק העיצובים החדש גובש במשך מספר שנים על ידי מחלקת ייעוץ וחקיקה במשרד המשפטים בשיתוף פעולה מלא עם רשות הפטנטים, כאשר המטרה שעמדה לנגד מגבשי החוק הייתה יצירת חקיקה חדשה המיטיבה עם כלל העוסקים בעולמות העיצוב השונים, וזאת תוך התאמת סעיפי החוק החדש לכל השינויים הטכנולוגיים של העשורים האחרונים. חשוב לציין שהחוק החדש מקנה הגנה רחבה יותר לכל יצירה עיצובית מפני העתקה, זיוף וגניבה.

רשם העיצובים

במסגרת החוק החדש, תוקנו גם הוראות המאפשרות למעצבים מישראל להצטרף להסכם האג וזאת במסגרת הגשת בקשות למשרד WIPO לצרכי רישום עיצובים תעשייתיים בכל אחת מ-65 המדינות החברות באמנה (הסכם האג). בנוסף, חוק העיצובים החדש מאפשר הארכת תוקפם של עיצובים לתקופה של 25 שנה וזאת במקום לתקופה של 15 שנים כפי שהיה נהוג בפקודה הישנה.

הגנה על עיצובים לא רשומים

במסגרת החוק החדש נקבע כי גם עיצוב לא רשום יזכה להגנה מפני העתקה לתקופה של עד 3 שנים, וזאת בניגוד למצב המשפטי אשר קדם לחוק בו לא ניתן היה להגן על המוצרים אשר לא נרשמו כמדגמים מפני חיקוי ו/או העתקה. בנוסף, החוק החדש מגדיר בתוכו "תקופת חסד" בת 12 חודשים לצורך רישום המוצר, וזאת מרגע חשיפת המוצר על ידי בעליו. פרק זמן זה מאפשר לבעלי המוצר לפעול בכל דרך על מנת לבחון את דרכים לקידום המוצר מבלי לחשוש לגניבה, העתקה וכדומה.

עיקרי החוק החדש

בנוסף למופיע לעיל, להלן עיקרי החוק החדש

  • הגדרת המוצר – בחוק החדש נעשה שימוש במונח "מוצר" המחליף למעשה את המונח "חפץ" כפי שהופיע בפקודה הישנה. על פי החוק, מוצר מוגדר כ- מערכת של פריטים, אריזה, סימן גרפי ותצוגת מסך.
  • אופי ייחודי – בחוק החדש מופיעה דרישה לכך שהעיצוב יהיה חדש ובעל אופי ייחודי, וזאת בהתאם לרושם הכללי שהמוצר יוצר אצל המשתמש.
  • זכויות – על פי החוק החדש המעצב הוא בעל הזכויות וזאת למעט מקרים בהם העיצוב נוצר מלכתחילה עבור מעסיקו של המעצב. בכל אותם מקרים בהם העיצוב נעשה על פי הזמנה, הזכויות יוקנו לאדם אשר הזמין את העיצוב וזאת למעט מקרים בהם סוכם אחרת בין הצדדים.
  • פיצוי סטטוטורי – בחוק החדש נקבע כי בסמכות בית המשפט לקבוע פיצוי סטטוטרי בסכום כולל של עד 100 אלף שקלים, בגין כל הפרה, וזאת תוך התייחסות לשיקולים שונים הכוללים בין היתר את סוג ההפרה וחומרתה, הנזק שנגרם לבעל הזכויות וכדומה.

וזאת לצד סעיפי חוק נוספים המהווים בשורה משפטית עבור כל המעצבים.

הגנה משפטית במסגרת החוק החדש

אם גם אתם רוצים להבטיח לעצמכם הגנה משפטית רחבה על העיצובים השונים שלכם, זה הזמן להכיר את שירותיה המשפטיים – מקצועיים של עורכת הדין אורלי ספיר סחייק, בוגרת הפקטולטה למשפטים באוניברסיטת תל אביב ובעלת וותק מקצועי של למעשה מ-20 שנה בתחום דיני קניין רוחני. במשרד עורכי הדין של עו"ד אורלי ספיר סחייק, תוכלו להבטיח לעצמכם הגנה משפטית רחבת היקף על כל סוגי המוצרים הנכללים בחוק העיצובים החדש. שירותי המשרד מתמקדים במתן ייעוץ משפטי לכל אילו מביניכם הנדרשים להגן על זכויותיהם בהתאם לחוק העיצובים החדש ובמתן שירותי ליטיגציה במידת הצורך.
חשוב לציין שעורכת הדין אורלי ספיר סחייק היא מומחית לדיני אינטרנט וטכנולוגיה לצד היכרותה רבה השנים עם תחום דיני קניין רוחני, פטנטים, מדגמים, סימני מסחר וזכויות יוצרים, כאשר השילוב בין התחומים, מאפשר לכם לבחון את צרכי ההגנה המשפטית הנחוצים לכם בהתאם לחוק העיצובים החדש ובהתאם לרוח התקופה והחידושים הטכנולוגיים המאפיינים אותה.

לקבלת מידע נוסף ויעוץ משפטי בנושא ניתן לפנות למשרד עו”ד אורלי ספיר סחייק בטלפון: 04-8528528 | 054-2122878 או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים לקריאה

התנגדות לרישום סימן מסחר
מאמרים משפטיים

התנגדות לרישום סימן מסחר

התנגדות לרישום סימן מסחר ככל שתוגש ע"י כל גורם שיש בידו טענה ולו דחוקה לכך שהסימן המבוקש אינו כשר לרישום כסימן מסחר. במרבית ההתנגדויות נטענת

עורך דין דיני אינטרנט
מאמרים משפטיים

מנגנון "הודעה והסרה"

האם מנהל אתר אינטרנטי, מנהל פורום או הבעלים של אתר אינטרנט אחראי לפרסום פוגעני שבוצע ע"י הגולש באתר? תחילה – עלינו לדעת מהו פרסום פוגעני.

רישום סימן מסחרי
מאמרים משפטיים

מחיקת סימן מסחר

סימן מסחר הינו סימן (בין עם סמליל או רק מילים או צירוף של השניים), אשר מבדיל את העסק של בעליו משאר המתחרים. בין אם הנך

פרשת שירביט
מאמרים משפטיים

פרשת שירביט – זה כאן, גם בעסקים קטנים

אימתו של כל בעל מאגר מידע היא אירוע של אבטחת מידע. בתאריך 1/12/20 פורסם באמצעי התקשורת על אירוע אבטחת מידע בחברת הביטוח "שירביט". באופן שמידע

חסימה בפייסבוק
מאמרים משפטיים

חסימת דף פייסבוק

היום, מאחר והשיווק הדיגיטלי הוא נשמת אפו של העסק, חסימת דף פייסבוק ו/או אינסטגרם – גורמים בשבריר שנייה לניתוק העסק מהרוכשים ו/או אלה שנדרשים לקבלת

הפרת הסכם סודיות
קניין רוחני

הפרת הסכם סודיות

הכלים המשמעותיים של עסק ביצירת בידול ויתרון בשוק הצרכני הם הקניינים הרוחניים שמאחורי המוצרים או השירותים אותם הוא משווק. הכוונה לפטנטים, עיצובים ושאר היתרונות הרעיוניים

רישום סימן מסחר בינלאומי
סימני מסחר

רישום סימן מסחר בינלאומי

רישום סימן מסחר במדינת ישראל מגן על המוצר או השירות של בעל הסימן מפני חיקויים והטעיות באמצעות הסימן בתחומי הטריטוריה של מדינת ישראל בלבד. בעלי

רישום זכויות יוצרים
זכויות יוצרים

רישום זכויות יוצרים

כל יוצר המוציא תחת ידיו מוצרים אומנותיים, מכל סוג שהוא, מכיר את התחושה הקשה של איבוד הייחודיות. לפעמים לוקח חודשים ואפילו שנים עד שהיצירה האישית

הפרת סימן מסחר
סימני מסחר

הפרת סימן מסחר

בעל עסק קם בבוקר, פותח את הטלפון ומגלה פתאום את סימן המסחר שלו מככב על שיווק מוצר שונה לחלוטין מזה שלו. הוא מצליח לזהות שזהו