פרסום עורכי דין ברשתות החברתיות

עורך דין לגישור

המותר והאסור בפרסום עורכי דין ברשתות החברתיות

במציאות שלנו אין אפשרות שלא לפרסם את העסק ברשתות החברתיות. חוכמת ההמונים היא היום שם המשחק בפוליטיקה בכלכלה, בשינוי תפיסות, ביצירת מחאה חברתית וסתם להנאה.

כללי המשחק השתנו ומה טוב יותר מפרסום ברשת החברתית כשכל חבר מעביר מידע לחברים שלו שיעשה ללא עלות, שהוא נגיש לכל אדם והוא ויראלי.

אז כן זה אחלה, אבל לעורכי הדין שבינינו יש יותר בעיה וכמו תמיד המציאות מתקדמת יותר מהמשפט ועד שהאחרון מנסה להדביק את הקצב זה מאוחר מדי, איטי מדי ומעט מדי.

פעילות עורכי דין ברשתות חברתיות

אבל בכל זאת, לאחרונה התקבלה חוות דעת בצוות פייסבוק בנושא פעילות עורכי דין ברשתות חברתיות, שהועברה לאישור וועדת האתיקה הארצית.

להווי הידוע שלעורכי הדין יש כללי אתיקה שמי שמפר אותם צפוי לעמוד לדין משמעתי בוועדת האתיקה.

חוץ מזה שזה לא נעים לאף אחד להוכיח “שאין לו אחות”, זה מעמד מאוד מלחיץ ומיותר ולכן, ועל מנת לשמור על כבוד המקצוע ורמה אתית של התנהגות, נקבעו כללי האתיקה של עורכי הדין.

הפרסום והשימוש ברשתות חברתיות עלול לעורר שאלות רבות והפרות של כללי האתיקה, שמתפרשות מעבר לשאלות האתיות המוכרות מהעולם “הישן” או הפיזי ואמצעי הפרסום המסורתיים.

מטרתה של ההחלטה שהתקבלה לאחרונה בוועדת האתיקה הארצית היא להתוות את דרכי השימוש ברשתות החברתיות באופן שאינו מפר את כללי האתיקה, בהתחשב במאפיינים המיוחדים של הרשתות החברתיות ובעובדה שרשתות חברתיות הן מאוד דינמיות וממשיכות להתפתח ולהשתנות באופן שקשה לקבוע כללי פעולה נוקשים.

ובכל זאת נקבעו מס’ הנחיות:
ראשית פיתוח המודעות של עורכי הדין המבקשים לפעול ברשתות חברתיות לסיכונים הטמונים בפעילות זו להפרה של כללי לשכת עורכי הדין.

גם בפעילות של עורכי דין ברשת האינטרנט – בכלל, וברשתות חברתיות – בפרט, ממשיכים לחול כללי האתיקה ובכללם: הכללים בדבר פרסומת מותרת, איסור שידול, סודיות מקצועית, עיסוק אחר ותקינות התבטאות.

עורך דין ימנע מפרסום תוכן המערב תוכן מקצועי ושאינו מקצועי העלול ליצור הטעיה, שידול אסור, פגיעה בכבוד המקצוע או הפרה אחרת של כללי האתיקה המקצועית.

הדף של עורך דין ברשת החברתית יכול לכלול את כל הפרטים המותרים לפרסום באמצעות האינטרנט כמתואר בכללי הפרסומת ו/או הנחיות שפורסמו ע”י וועדת האתיקה הארצית כגון: שם, כתובת, פרטי התקשרות, מייל וסוג התמחות.

עורך דין לא יכלול בדף פייסבוק דברי שבח עצמיים, דברים מטעים או דברים שיש בהם משום שידול.
התבטאות עורכי דין ברשתות חברתיות (Post) כמו גם תגובותיהם במסגרות אחרות (כגון: “טוקבקים”) יעמוד בכללים הבאים:

א. עו”ד לא יתבטא באופן שיש בו פגיעה בכבוד המקצוע, לא יעשה שימוש במידע (כגון: תמונות) אם יש בו כדי לפגוע בכבוד המקצוע או לפגוע בחובותיו של עורך הדין (כגון, אך לא רק, חיסיון עורך דין לקוח).

ב. עו”ד רשאי להביא לידיעת חבריו ברשתות החברתיות ידיעות משפטיות לרבות פסקי דין ומאמרים גם אם לא נטל בהם חלק באופן אישי. יחד עם זאת, אם ההתבטאות מביעה את נכונות עורך הדין לקבל על עצמו עבודה או להציע את שירותיו, הוא יזהה עצמו כעורך דין ועל ההתבטאות לעמוד בכללי הפרסומת, בהם מחויבים עורכי הדין עפ”י כללי האתיקה.

ג. אין להכשיר פרסום המהווה דברי שבח עצמי, האסור על פי כללי הפרסומת. נשאלת השאלה מה לגבי פרסומת בתשלום ברשתות חברתיות (דהיינו: פרסום ממומן)?

על עורך הדין לפעול שהפרסום ייעשה באופן ברור כי מדובר בפרסומת, תוך הדגשת המילה “פרסומת” בפרסום עצמי או מילה אחרת הנהוגה באותה רשת חברתית כגון” “חסות – Sponser”, “מודעה”, “פוסט ממומן”, “פוסט מקודם” וכיו”ב.

לצורך כך חשוב להגדיר מהי “רשת חברתית”?

על כך נשיב כי מדובר בפלטפורמה או אתר אינטרנט המתמקד בבניה או שיקוף של קשרים חברתיים בין אנשים (בין באמצעות יישומי אינטרנט ובין באופן ישיר), לרבות יצירה ושימור רשימות קשרים, שימוש ככלי פרסומי וכן הלאה.

רשתות חברתיות לעניין כללים אלה כוללת (אך לא רק) את הבאים:
פייסבוק, טוויטר, לינקדאין, גוגל+, יוטיוב, ווטסאפ ופורומים.

עורכי דין המשתמשים ברשתות החברתיות כדי לתקשר עם לקוחות ישתמשו בממשקי הרשתות המאפשרים שיח בין שני אנשים בלבד, תוך שמירה והקפדה שתוכן השיחה לא יפורסם על גבי ממשקים המאפשרים צפייה בו על ידי ציבור המשתמשים.

לקבלת מידע נוסף ויעוץ משפטי בנושא ניתן לפנות למשרד עו”ד אורלי ספיר סחייק בטלפון: 04-8528528 | 054-2122878 או להשאיר פרטים ואנו נחזור אליכם.

שתפו את המאמר

מאמרים נוספים לקריאה

התנגדות לרישום סימן מסחר
מאמרים משפטיים

התנגדות לרישום סימן מסחר

התנגדות לרישום סימן מסחר ככל שתוגש ע"י כל גורם שיש בידו טענה ולו דחוקה לכך שהסימן המבוקש אינו כשר לרישום כסימן מסחר. במרבית ההתנגדויות נטענת

עורך דין דיני אינטרנט
מאמרים משפטיים

מנגנון "הודעה והסרה"

האם מנהל אתר אינטרנטי, מנהל פורום או הבעלים של אתר אינטרנט אחראי לפרסום פוגעני שבוצע ע"י הגולש באתר? תחילה – עלינו לדעת מהו פרסום פוגעני.

רישום סימן מסחרי
מאמרים משפטיים

מחיקת סימן מסחר

סימן מסחר הינו סימן (בין עם סמליל או רק מילים או צירוף של השניים), אשר מבדיל את העסק של בעליו משאר המתחרים. בין אם הנך

פרשת שירביט
מאמרים משפטיים

פרשת שירביט – זה כאן, גם בעסקים קטנים

אימתו של כל בעל מאגר מידע היא אירוע של אבטחת מידע. בתאריך 1/12/20 פורסם באמצעי התקשורת על אירוע אבטחת מידע בחברת הביטוח "שירביט". באופן שמידע

חסימה בפייסבוק
מאמרים משפטיים

חסימת דף פייסבוק

היום, מאחר והשיווק הדיגיטלי הוא נשמת אפו של העסק, חסימת דף פייסבוק ו/או אינסטגרם – גורמים בשבריר שנייה לניתוק העסק מהרוכשים ו/או אלה שנדרשים לקבלת

הפרת הסכם סודיות
קניין רוחני

הפרת הסכם סודיות

הכלים המשמעותיים של עסק ביצירת בידול ויתרון בשוק הצרכני הם הקניינים הרוחניים שמאחורי המוצרים או השירותים אותם הוא משווק. הכוונה לפטנטים, עיצובים ושאר היתרונות הרעיוניים

רישום סימן מסחר בינלאומי
סימני מסחר

רישום סימן מסחר בינלאומי

רישום סימן מסחר במדינת ישראל מגן על המוצר או השירות של בעל הסימן מפני חיקויים והטעיות באמצעות הסימן בתחומי הטריטוריה של מדינת ישראל בלבד. בעלי

רישום זכויות יוצרים
זכויות יוצרים

רישום זכויות יוצרים

כל יוצר המוציא תחת ידיו מוצרים אומנותיים, מכל סוג שהוא, מכיר את התחושה הקשה של איבוד הייחודיות. לפעמים לוקח חודשים ואפילו שנים עד שהיצירה האישית

הפרת סימן מסחר
סימני מסחר

הפרת סימן מסחר

בעל עסק קם בבוקר, פותח את הטלפון ומגלה פתאום את סימן המסחר שלו מככב על שיווק מוצר שונה לחלוטין מזה שלו. הוא מצליח לזהות שזהו